Inkivääriä flunssaan

Käytän tavallisesti inkivääriteetä ehkäisevänä migreenilääkkeenä. Inkivääri jo niin laimeana annostuksena toimii minulla. Tänään päätin kokeilla tuoretta inkiväärinjuurta myös lievään flunssaani.

Pieni pala inkivääriä teen kanssa voi parantaa flunssan

Inkivääri on vanha lääke, jolla voidaan helpottaa kipua sekä pahoinvointi- ja tulehdusoireita. Inkivääri vaikuttaa vatsan kautta, joten toisille isot annokset inkivääriä voivat aiheuttaa pahoinvointia – vaikka sitä käytetän juuri pahoinvoinnin lievittämiseen. Tärkeintä käytössä on pitää se kohtuullisena, myös siksi, että inkivääri on hyvin voimakkaan makuinen. Sen tietääkin jokainen, joka on sitä käyttänyt ruoanlaitossa tai leivonnassa.

Inkiväärin voi sekoittaa teen kanssa siivilässä

Inkivääritee: Kuori ja raasta peukalonpään kokoinen pala inkivääriä. Laita raaste teesiviilään. Lisää tee siivilään tai käytä halutessasi erikseen pussiteetä. Hauduta noin 10 minuuttia. Makeuta hunajalla (tai sokerilla).

Teetä ei kannata hauduttaa kymmentä minuuttia kauempaa, koska siitä tulee vahvaa. Halutessasi voit laimentaa makua lisäämällä haudutuksen jälkeen vettä tai maitoa.

Ekologinen ja matalaglykeeminen vaihtoehto sokerille

Käytin hunajan lisäksi teen makeuttamiseen tänään kaupasta löytämääni palmusokeria. Minusta se näyttää ihan kahvilta… Palmusokeri on tummanruskeaa sokeria, jolla on pitkä historia ja matala glykeeminen indeksi.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO) on nimennyt palmusokerin maailman ekologisesti kestävimmäksi makeutusaineeksi.

Teestä tuli melkoisen tummaa reseptilläni. Mutta pidin siitä, inkiväärin voimakkaasta mausta huolimatta. Ja aamuisen ja iltapäiväisen teenkeittokerran jälkeen flunssan oireet ovat helpottaneet. Kurkkukipu on vain muisto, väsymys kaikkosi.

Ja päänsärkykin hävisi. Mutta senhän tiesinkin jo 🙂

Hiusten ja päänahan hoitoa

Viime viikolla tein hankintoja ekotuotteita myyvässä keskuksessa. Mukaani tarttui sieltä kolme Santen shampoota, joita olen nyt testannut. Kaikki vaikuttavat hyviltä. Saa nähdä, mistä tulee suosikki pidemmässä käytössä.

Natural Balancesta lukee Santen sivulla: ”Delivers new elasticity to fine and delicate hair. The gentle formula with silk protein and wheat germ extract invigorates the natural beauty and vitality of your hair, without weighing it down.” Shampoo sisältää alkoholia.

Hoitava, tasapainottava ja kiiltoa antava shampoo

Hoitavasta (’kur’) shampoosta B&W kertoo: ”Sante Kur Shampoo Bio-Ginkgo & Olive Vitalisiert müdes, strapaziertes Haar und Kopfhaut besonders sanft und gründlich. Wertvolle Pflege-Wirkstoffe aus Bio-Ginkgo, Bio-Aloe-Vera-Saft und dem Haar-Conditioner Inulin schenken neue Vitalität und Spannkraft. Das Shampoo für die tägliche Anwendung.”

Kiiltoa antava (glanz) shampoosta lukee Santen sivulla: ”Gentle daily hygiene formulated to restore glossy good looks to dull, lusterless hair. Utilizing only the mildest botanical sudsing agents, revitalizing herbal extracts, and shine enhancing orange oil.”

Toisesta lähteestä luin, että tuo viimeinen tuote olisi tarkoitettu kuiville hiuksille. Vaikka minulla on todella rasvoittuva päänahka, kuivien hiusten tuotteet sopivat silti, koska hiusten latvat ovat kuivat. Ja glanz-shampoo tuntuu pesevän hiukset myös puhtaiksi, muttei ylipuhtaiksi.

Noissa matalammissa pulloissa lukeekin, että niiden pitäisi sopia koko perheelle, vauvasta vaariin. Niiden tuoksu on paljon miedompi kuin tuossa kuvassa keskimmäisenä olevan shampoon. Pidän kuitenkin noista kaikista, omat hyvät puolensa jokaisella.

Hoitoainetta en ole tarvinnut. Laitan vain hiukan perusvoidetta hiuslatvoihin. En myöskään tarvitse mitään hiusten muotoilutuotteita. En käytä hiustenkuivaajaa tai ilmakiharrinta, joten hiuksia ei tarvitse suojata käsittelyiltä.

Sooda-etikkakuurin päätyttyä olen edelleen käyttänyt etikkaa päänahan hoidossa – kuten olen tehnyt jo pari vuotta. Soodan käytön aikana päänahka ei kutissut, nyt taas kutisee. Siihen shampoot eivät ainakaan vielä ole auttaneet. Eikä ajoittain päänahkaan hieromani oliiviöljy. Mutta omenaviinietikka (tai omenasiiderietikka) 1/4 suhteessa veteen auttaa. Laitan tavalliseen muoviseen lääkeruiskuun (käytetään esim yskänlääkkeen annostelussa) reilun millin etikkaa ja loput vettä ja ruiskutan sen vähän kerrallaan hieroen päänahkaan ja annan vaikuttaa 15-30 minuuttia. Sitten pesen hiukset tavalliseen tapaan.

Siemeniä!

Tällä viikolla olen etsinyt kaupoista syötäviä siemeniä. Olen käyttänyt niitä ennenkin, mutta järjestelmällisestä käytöstä on aikaa.

Siemet sopivat hyvin aamupalaksi vaikka jogurtin kanssa

Siemenistä saa hivenaineita, vitamiineja, kuituja, proteiineja ja rasvaa (näistä tarkemmin kirjoituksen lopussa). Todellista terveysruokaa siis. Ja minä vielä pidän niiden mausta 🙂 Siemenissä tosin on runsaasti kaloreita – asian voi tarkistaa vaikka Finelista – joten ei niitä kilokaupalla kannata syödä. Tässä kuvan annoksessa siemeniä on noin 20 grammaa. Siitä saa jo melkoisen määrän kaikenlaista elimistölle välttämätöntä.

Täällä tavallisessa ruokakaupassa näytti olevan vain havupuusta kotoisin olevia pinjansiemeniä. Eikä ihme, ne ovat hyvän makuisia ja mehukkaita. Niiden kanssa tosin kannattaa olla tarkkana, koska Kiinalaisista siemenistä voi saada suuhunsa metallisen maun (joka menee ohi parissa viikossa). Siemenet paahtamalla tämänkin ongelman tosin voi yleensä välttää.

Luomukaupasta löysin sitten muita yleisempiä siemeniä, seesamin-, auringonkukan– ja kurpitsansiemeniä. Kaikkia niitäkin voi paahtaa ja saada sillä tavalla maut paremmin esiin.

Paahdoin itse tänään seesaminsiemeniä, jotka pomppivat pannulla kotien auetessa ja lentelivät pöydälle. Siemenistä kuului paahtaessa hauskaa napsahtelua. Ja väri muuttui vaaleasta ruskeammaksi.

Paahtamalla siemenistä saa irti parhaimmat maut

Ohjeita paahtamiseen: älä laita liikaa siemeniä kerralla – vain sen verran, että pannun pohja peittyy. Paahda kuivalla pannulla, keskilämmöllä. Paahtuessaan siementen väri muuttuu. Tunnet tuloksen myös nenässäsi 🙂 Varo, etteivät siemenet pala – sekoittele niitä koko paahtamisen ajan.

Siemenet sopivat hyvin salaatteihin ja mysliin, jos niitä ei kuivana halua rouskutella. Kun tuota seuraavaa listaa katsoo, voi vaan ihmetellä, miksihän ihmiset eivät syö enemmän siemeniä… Minulle laihduttajana tulee myös mieleen, että ovat muuten myös hyvä magnesiumin lähde – minulla, kuten varmasti monella muullakin, oli aiemmin puutetta magnesiumista: oli tullut syötyä ihan liikaa nopeita hiilihydraatteja.

Seesaminsiemenet sisältävät runsaasti proteiinia, kalsiumia ja muita mineraaleja, B- ja E-vitamiineja ja kuitua. Kurpitsansiemenissä on paljon rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja E-vitamiinia sekä kaliumia, fosforia, kuparia, seleeniä ja kuitua. Lisäksi siemenissä on A-, B1- ja B2-vitamiineja sekä arginiinia. Auringonkukansiemenet taas sisältävät kaliumia, sinkkiä, seleeniä ja muita mineraaleja, proteiinia sekä B- ja E-vitamiineja. Ja pinjansiemenissä on arginiiniä sekä kaliumia, fosforia ja magnesiumia.

Auringonkukan-, kurpitsan- ja pinjansiemeniä

Vinkki: paahdettuja tai paahtamattomia siemeniä voi tarjoilla myös erikseen salaatin lisäkkeenä. Vihreä salaatti maistuu entistä paremmalta kun sen kanssa on jotain rouskuteltavaa, kuten pähkinöitä tai siemeniä.